Patiënten van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) kunnen sinds vrijdag 24 juni hun eigen medische gegevens inzien. Met een druk op de knop werd die dag om 11.30 uur HiX in gebruik genomen. Het Noord-Brabantse ziekenhuis werkt nu volledig digitaal en daarvan profiteren zorgprofessionals én patiënten.


Doordat alle patiëntgegevens in het JBZ digitaal worden vastgelegd, kunnen patiënten nu thuis hun eigen medische gegevens inzien via MijnJBZ. Ook betrokken zorgverleners buiten het ziekenhuis kunnen dossiers inzien als zij daarvoor toestemming hebben gekregen van de patiënt.


MijnJBZ

MijnJBZ is een beveiligde website waar patiënten toegang hebben tot hun eigen medische gegevens. Patiënten kunnen op MijnJBZ onder andere afspraken en opnames in het Jeroen Bosch Ziekenhuis inzien, een deel van hun dossier bekijken en vragenlijsten over hun gezondheid invullen. Inloggen kan alleen als patiënten in bezit zijn van een DigiD met extra controle via sms-code. Na vandaag worden de mogelijkheden van MijnJBZ steeds verder uitgebreid, bijvoorbeeld met eConsults en patiënteninformatie op maat.


Nieuwe gegevens vertraagd zichtbaar

Op dit moment duurt het 30 dagen voordat nieuwe gegevens zichtbaar zijn voor patiënten in MijnJBZ. De ambitie van het ziekenhuis is om dit aantal dagen op termijn zo min mogelijk te laten zijn. De vertraging is ingebouwd zodat artsen, verpleegkundigen en patiënten de tijd krijgen om te wennen aan het systeem. En er wordt gecontroleerd of alles werkt zoals het bedacht is. Daarnaast geeft het artsen de mogelijkheid uitslagen eerst in zien en te bespreken met hun patiënten. 


Eén dossier per patiënt

Voorheen hield elke medisch specialist zijn eigen dossier bij over de patiënt. Als een patiënt een aandoening of ziekte heeft waarvoor hij naar meer dan één medisch specialist moet, kon hij verschillende dossiers bij verschillende medisch specialisten hebben. Een patiënt met diabetes kan bijvoorbeeld consulten hebben bij een internist, een dermatoloog, een oogarts en een diabetesverpleegkundige. Hij had dus vier verschillende dossiers. In het EPD wordt alle informatie van deze zorgverleners gebundeld.


Verder innoveren

Marcel Visser, lid Raad van Bestuur: “Het Jeroen Bosch Ziekenhuis zet met dit nieuwe EPD een stap naar de toekomst. We brengen vrijwel alle stappen in het zorgproces in één systeem onder. Die uniformiteit zorgt voor betere samenwerking, nog veiligere zorg, meer efficiëntie en minder onderhoud. Met dit EPD leggen we de basis voor verdere innovatie van onze zorg. Ook biedt het nieuwe systeem een belangrijke vernieuwing voor patiënten. We kunnen onze patiënten toegang geven tot hun eigen gegevens en afspraken. Zo kunnen ze meer vanuit huis regelen. In een volgende stap gaan we verder werken aan een koppeling met Persoonlijke Gezondheidsdossiers (PGD’s) van patiënten, die nu in opkomst zijn."