Máxima Medisch Centrum (MMC) heeft vrijdagmiddag 3 november een nieuw elektronisch patiëntendossier en ziekenhuisregistratiesysteem feestelijk in gebruik genomen. Het elektronisch patiëntendossier staat vol waardevolle informatie over de patiënt, de behandeling en organisatorische, financiële en logistieke gegevens over het zorgtraject van onze patiënten.


Klaar voor de toekomst

Met HiX is MMC klaar voor belangrijke toekomstige ontwikkelingen. We zien steeds meer oudere patiënten met meerdere aandoeningen. Een goede samenwerking tussen de diverse medische vakgebieden is dan essentieel. HiX maakt het mogelijk informatie makkelijker te delen.

MMC werkt ook steeds intensiever samen met zorgaanbieders in de regio. Op termijn maakt HiX ook het onderling delen van informatie eenvoudiger.

Bovendien bundelt MMC haar krachten, omdat ze profiteert van ontwikkelingen in andere ziekenhuizen met hetzelfde systeem. Er worden steeds meer intelligente toepassingen bedacht die sneller ingezet kunnen worden.

Jan Harm Zwaveling, voorzitter raad van bestuur van MMC: “Het is onze ambitie om het meest innovatieve en patiëntgerichte ziekenhuis van Nederland te worden. Daar gaat HiX op allerlei gebieden bij helpen. We zijn nu bijvoorbeeld klaar voor alle ontwikkelingen op het gebied van eHealth. Ook zaken als gegevensuitwisseling met onze ketenpartners en het onderhouden van het systeem wordt een stuk beter en eenvoudiger. Daar komt bij dat het systeem nog continu verrijkt wordt. Daarnaast willen we óók intensiever online communiceren met onze ketenpartners en de patiënt zelf. HiX biedt ons hiervoor het beste platform en past volledig in onze toekomstvisie.”


Intensieve voorbereiding

De overgang naar HiX is maandenlang intensief voorbereid. Alle gegevens zijn automatisch van het oude systeem naar HiX overgezet. Alle medewerkers binnen MCC zijn geschoold in het gebruik van het nieuwe systeem en superusers zijn geïnstrueerd om ondersteuning te bieden aan hun collega’s.

Vrijdagmiddag 3 november werkten de medewerkers voor het eerst met het nieuwe HiX. In de eerste dagen is er rekening mee gehouden dat het iets langer kan duren om patiënten te behandelen; daarom zijn er tijdelijk minder afspraken en operaties ingepland.