Ziekenhuis Tjongerschans (Heerenveen) had in februari iets te vieren. Negen maanden na de livegang van het patiëntenportaal is de tweeduizendste digitale afspraak gemaakt. Het ziekenhuis spreekt van een succes en gaat MijnTjongerschans verder uitbreiden.


Patiënten van de Tjongerschans kunnen sinds juni 2014 online afspraken maken voor de meeste eerste polikliniekbezoeken. Maandelijks wordt hier honderden keren gebruik van gemaakt. Iets meer dan de helft van de online afspraken wordt ingepland via de huisarts van de patiënt. Veel van de 130 huisartsen in de regio zijn op het portaal aangesloten. Al deze huisartsenpraktijken kunnen hiermee bij het verwijzen van patiënten direct een afspraak voor ze inplannen. De patiënt kan ook op een later moment thuis veilig inloggen met DigiD om een geschikt moment te vinden voor dit eerste polikliniekbezoek.


Meer afspraken digitaal

Projectleider Nikki van der Werf van de Tjongerschans laat weten dat de afgelopen maanden van alle planbare afspraken 12 procent digitaal is gemaakt. Ze verwacht dat dit percentage de komende maanden snel omhoog gaat. “Tot voor kort kon het online maken van afspraken alleen met DigiD. Voor sommige patiënten vormt dit nog een belemmering. Daarom maken we het nu ook mogelijk om digitaal afspraken in te plannen met een patiëntgebonden verwijsnummer. Dat maakt het laagdrempeliger. Om de privacy te borgen moet voor alle andere functionaliteiten nog wél worden ingelogd via DigiD.”

MijnTjongerschans, gebaseerd op het patiëntenportaal van ChipSoft, biedt patiënten meer opties dan het digitaal maken van afspraken. Ze kunnen bijvoorbeeld ook online een overzicht van alle geplande afspraken zien, hun persoonlijke gegevens raadplegen en deels aanpassen, en informatiefolders raadplegen. Binnenkort zet het ziekenhuis meer functionaliteiten van het patiëntenportaal in, waaronder digitale vragenlijsten en inzage in het eigen patiëntendossier.


Enthousiaste huisartsen

Nikki van der Werf noemt MijnTjongerschans een succes. Vooraf waren veel huisartsen volgens haar een beetje sceptisch, maar dat maakte al snel plaats voor enthousiasme. “De huisartsen vinden het vooral handig. Het kost ze geen seconde extra werk, want de tijd om ‘digitale afspraak’ aan te vinken zijn ze anders kwijt aan het uitleggen waar de patiënt terecht kan om zijn afspraak te maken.”

“Nu iedereen ervaart hoe goed alles verloopt, kunnen we de inzet van het patiëntenportaal stap voor stap verder uitbreiden”, vervolgt Van der Werf. “Het helpt daarbij zeker mee dat de patiënten zelf ook positief zijn. Al weet de grootste groep waarschijnlijk niet eens dat MijnTjongerschans iets nieuws is: patiënten gaan er eigenlijk al vanuit dat dit soort functionaliteiten anno 2015 online beschikbaar zijn.”


Patiënten kunnen niet zonder

Het patiëntenportaal van ChipSoft stelt patiënten in staat online afspraken te maken, op maat gesneden voorlichtingsmateriaal in te zien, thuismetingen door te geven, dagboeken bij te houden en vragenlijsten in te vullen. Daarnaast krijgen patiënten inzicht in delen van hun medisch dossier en kunnen ze via een eConsult op elk gewenst moment een vraag stellen aan hun zorgverlener. Doordat ons patiëntenportaal is geïntegreerd in het EPD, zijn de gegevens die patiënten online invoeren direct beschikbaar voor hun behandelaar. Steeds meer patiënten geven aan dat ze niet meer zonder kunnen.