MCH-Bronovo, ontstaan uit de fusie tussen Medisch Centrum Haaglanden en ziekenhuis Bronovo, werkt sinds vrijdag 26 juni in één geïntegreerd EPD (HiX). Nooit eerder realiseerde ChipSoft een dergelijke complexe implementatie in slechts 3,5 maand tijd.


Medisch Centrum Haaglanden werd voor de fusie met Bronovo al ondersteund door de voorganger van HiX. Bronovo werkte met Soarian en meer dan zestig deelsystemen. Met HiX beschikt de nieuwe Haagse organisatie nu over één gezamenlijk en geïntegreerd ZIS/EPD, inclusief PDMS op de OK en IC op drie locaties. Renée Barge, lid Raad van Bestuur: “Dit is een fantastische boost voor onze fusie. Onze medewerkers kunnen hierdoor veel gemakkelijker samenwerken en onze patiënten ondervinden er veel voordeel van dat informatie tussen de drie locaties direct uitwisselbaar is.”

De implementatie van HiX is in een recordtijd van 3,5 maand gerealiseerd. Een enorme prestatie, aldus programmamanager Gio Tettero. “Het houdt in dat je over elk vraagstuk meteen een knoop moet doorhakken. Dat vergt slagvaardigheid en daadkracht van de gehele organisatie. Die waren er. Bovendien verliep de samenwerking met ChipSoft fantastisch. We hadden weinig woorden nodig om elkaar te begrijpen.”


Optimale ketensamenwerking

Met HiX beschikt MCH-Bronovo nu over de meest innovatieve ketenoplossing. Zowel voor zorgkoepels die al meerdere ketenonderdelen onder één dak hebben als instellingen die willen samenwerken met ketenpartners. Met één geïntegreerd EPD voor de complete keten bundelt ChipSoft de krachten van de eerste-, tweede- en derdelijnszorg. Actuele en historische informatie is hierdoor voor iedere bevoegde zorgverlener 24/7 beschikbaar. Bovendien stroomlijnt het EPD de planningen tussen alle ketenpartners en houdt het rekening met de beschikbaarheid van medewerkers en middelen.


Patiëntparticipatie krijgt vorm

Naast collega-zorginstellingen wil MCH-Bronovo met HiX de patiënten meer bij de zorg betrekken. Renée Barge: “Wij zijn op verschillende manieren bezig om patiëntparticipatie verder vorm te geven. Allereerst in het zorgproces zelf, maar ook via online projecten en activiteiten. Daarbij valt te denken aan het maken van online afspraken tot het invoeren van thuismetingen en het raadplegen van het eigen dossier.”


Anywhere, anytime, any device

MCH-Bronovo heeft verregaande plannen op het gebied van eHealth. Met HiX heeft de organisatie nu een totaaloplossing waarmee patiënten in de toekomst hun zorgzaken online kunnen doen. Waar en wanneer het hen uitkomt en op ieder device. Ze hebben 24/7 toegang tot medische gegevens, plannen afspraken in, voeren eConsults met hun behandelaar, vragen herhaalrecepten op, zien uitslagen in, bekijken behandelspecifieke informatie, krijgen advies op maat en houden dagboeken bij. Alle patiëntactiviteiten zijn voor behandelaars zichtbaar in het EPD. Zorginstellingen die al op deze manier werken, komen volledig tegemoet aan een belangrijke patiëntwens: meer inzicht in de eigen medische situatie en meer regie over het eigen zorgtraject.

Download hier de factsheet van MCH-Bronovo (pdf)