Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) heeft vrijdag 17 november HiX succesvol in gebruik genomen. Met dit nieuwe elektronische patiëntendossier (EPD) is ZGT klaar voor de toekomst. Ton Ruikes lid Raad van Bestuur: “Moderne, betrouwbare ICT-voorzieningen ondersteunen ons in het bereiken van onze ambitie: de best mogelijke zorg bieden.”


HiX is de nieuwe versie van het huidige elektronisch patiëntendossier. HiX is een geïntegreerde werkomgeving met nieuwe en toekomstbestendige toepassingsmogelijkheden. HiX ondersteunt gebruik van touchscreens, tablets, monitoren bij het bed en apps. Dit biedt zorgverleners de mogelijkheid om overal relevante informatie in te zien en te registreren.


Patiëntveiligheid voorop

Bij ZGT staat patiëntveiligheid voorop, ook bij de overgang naar een nieuw elektronisch dossier. Dit vroeg om een gedegen projectaanpak en uitstekende voorbereiding. Zoals het opleiden van alle toekomstige gebruikers. “Voor een goede overgang hebben we onder meer ingezet op scholing,” zegt projectleider Martijn Beltman. “Ruim 3.100 zorgprofessionals getraind om met het nieuwe systeem te kunnen werken.”


Succesvolle overgang

“Na vijf dagen werken met HiX kunnen we concluderen dat de overgang vrijwel geruisloos is verlopen. Extra bijzonder, omdat bij ZGT de overgang grotendeels op eigen kracht heeft gedaan. Ruim 250 medewerkers hebben zich ingezet om de overgang naar HiX succesvol te laten verlopen. Rond het moment van livegang zijn we hierin ondersteund door de leverancier ChipSoft. Er is echt een prestatie geleverd om trots op te zijn”, zegt projectleider Barbara Brands.


Op eigen kracht

Eric van Beesten, applicatiebeheerder bij ZGT vult aan: “Door zelf de overgang en de scholing te realiseren doe je als organisatie veel kennis op van het systeem en van de eindgebruikers. Deze kennis zetten we weer in bij de verdere doorontwikkeling van HiX, dat scheelt veel tijd.”


Klaar voor de toekomst

“De succesvolle overgang naar HiX was mogelijk door de grote inzet en betrokkenheid van medewerkers van ZGT. In de toekomst kijken we naar extra mogelijkheden die HiX biedt. Bijvoorbeeld de mogelijkheid dat patiënten ‘delen’ van hun dossier zelf online kunnen inzien. Zover is het nu nog niet. De focus ligt nu op standaardiseren. Van daaruit kijken we vooruit”, zegt Ton Ruikes.