Als arts worden we tegenwoordig geacht, mede door wet- en regelgeving, veel zaken zelf in het EPD in te voeren die voorheen door de doktersassistent of secretaresse werden gedaan. Dat neemt veel tijd in beslag. Momenteel werken we hard aan een manier die de verslaglegging van consulten veel sneller en gemakkelijker maakt: consult 2.0.


U herkent het vast en zeker: wéér een nieuw scherm openen voor het uitzetten van een order of het voorschrijven van medicatie. Een doorn in het oog van veel artsen. Door nieuwe, slimme ICT-ondersteuning zijn al die verschillende schermen binnenkort voor een deel verleden tijd. Bij Bravis Ziekenhuis werken wij aan een ‘consult 2.0’-pilot, een methode waarmee artsen razendsnel hun consulten kunnen vastleggen.

Het leven van de arts werd kortgeleden al een stuk prettiger door het gebruik van snelteksten, waar ik zelf met alle plezier een bijdrage aan heb geleverd, maar met alleen het noteren van snelteksten zijn de orders nog niet verstuurd en is de medicatie nog niet voorgeschreven. Dus je zet én je beleid uit én je voert je orders en medicatie in. Dat zie ik als onnodig dubbel werk. Waar we nu met onze leverancier aan samenwerken, is een revolutionaire uitbreiding van de sneltekst-functionaliteit, waarmee je die orders, vragenlijsten, diagnoses, verrichtingen, medicatie enzovoorts in ogenschijnlijk ‘vrije tekst’ registreert, maar aan de achterkant automatisch opstart en gestructureerd wegschrijft in HiX, ons EPD.

Een voorbeeld: stel dat je regelmatig een bloedonderzoek aanvraagt in verband met een screening bij de start van biologicals voor psoriasis. Dan kun je die aanvraag als ‘favoriet’ kenmerken onder een zelf te kiezen afkorting of term. Aan die term koppel je direct alle bijbehorende tekst en acties. Door die afkorting te noteren in het consultformulier, zet je alles in één keer uit. Ontzettend snel, met heel weinig typwerk. Maar het blijft niet bij enkele orders; u kunt alles met elkaar combineren. Bijvoorbeeld een order uitzetten voor de verpleging, inclusief een labonderzoek en medicatie.

Het vergt wel wat voorwerk om die snelteksten te definiëren, maar daarna levert het artsen enorm veel tijdwinst op. Als dermatoloog heb ik tussen de 5 en 10 minuten per patiënt en dit levert me per patiënt al gauw zo’n 1 à 2 minuten tijdwinst op. Dat is heel veel. Het is niet zo dat ik daardoor twee of drie patiënten meer zie op een dag, want we zitten al aan het maximum van wat er logistiek mogelijk is, maar het zorgt wel dat ik meer tijd overhoud om aandacht te besteden aan de patiënt. Goed voor de kwaliteit van de zorg, maar óók voor de kwaliteit van leven van de dokter, zou ik willen zeggen. Want ik weet zeker dat ‘consult 2.0’ voor veel dokters een verademing zal zijn.


Milan Tjioe
Dermatoloog en Chief Medical Information Officer bij Bravis Ziekenhuis