Vrijdag 24 november is het BovenIJ ziekenhuis overgegaan op HiX. Door de invoering van dit elektronische patiëntendossier legt het BovenIJ ziekenhuis een stevige basis voor verdere doorontwikkeling op ICT-gebied.


Mijn BovenIJ: digitaal patiëntenportaal

Patiënten die in het ziekenhuis staan ingeschreven, kunnen binnenkort ook inloggen op het patiëntenportaal ‘Mijn BovenIJ’. Dit is mogelijk via de website van het BovenIJ ziekenhuis. Inloggen gebeurt dan veilig via DigiD. Patiënten kunnen daar voorlopig eerst hun persoonlijke en afspraakgegevens inzien. In 2018 breidt het BovenIJ ziekenhuis de mogelijkheden uit. Patiënten kunnen dan bijvoorbeeld ook hun bloeduitslagen zien. 

Edwin van der Meer, voorzitter Raad van Bestuur: “Met deze overgang naar HiX hebben we de basis gelegd voor digitale gegevensuitwisseling met en voor de patiënt, zowel in het ziekenhuis als in de poliklinische apotheek. Voor de toekomst hopen we op een snelle verdere uitwisseling met andere zorgprofessionals om zo de zorg voor de patiënt samen nog beter te maken.”

Lieke Spiegelenburg, longverpleegkundige in het BovenIJ ziekenhuis: “Het werken met elektronische patiëntendossiers werkt veel inzichtelijker, efficiënter en sneller. Bij mijn vorige werkgever werkte ik ook papierloos. In het begin was het even wennen, maar na de overstap went het snel.”

Remko de Jong, voorzitter medische staf: “Het nieuwe EPD stelt ons in staat de zorg nog beter op elkaar af te stemmen. Het zorgt ervoor dat processen efficiënter kunnen verlopen, je altijd beschikt over up-to-date gegevens en daarmee een verbetering van de kwaliteit van zorg. Een mooie vooruitgang en modernisering van ons ziekenhuis. Voor de toekomst is het van belang dat medisch specialisten betrokken blijven bij verdere ICT-ontwikkelingen, in goede samenwerking met ChipSoft, om tot continue verbetering en optimalisatie van het EPD te komen.”