Dagelijks werken meer dan zevenhonderd ‘Chippies’ bij ChipSoft aan de verbetering van Nederlandse en Belgische zorg-ICT. Wij laten hen graag aan het woord over hun werkzaamheden en uitdagingen. Deze keer: Hugo van Mens, softwareontwikkelaar en promovendus bij de afdeling Klinische informatiekunde van Amsterdam UMC, locatie AMC.


Wetenschap en zorg-ICT hebben elkaar veel te bieden. Daar ben ik van overtuigd. Daarom breng ik die werelden graag bij elkaar door tegelijkertijd te promoveren én te werken bij ChipSoft.

Wat mij in het bijzonder zo aan zorg fascineert, is dat er een enorme hoeveelheid specialistische kennis is, met allemaal een ander perspectief op dezelfde patiënt.

Ik vind het ontzettend interessant om te onderzoeken hoe we die informatie en kennis kunnen uitwisselen en hoe we die toegankelijk en begrijpelijk kunnen maken voor mensen die geen medische achtergrond hebben. Vanuit het Amsterdam UMC, locatie AMC, richt ik mijn promotieonderzoek op de uitwisseling van medische gegevens tussen zorgverleners en patiënten.

Enerzijds willen artsen blijven registreren met medisch jargon, Latijnse en Griekse termen, en afkortingen; anderzijds willen we dat patiënten meer regie en inzage krijgen en dat ze dus begrijpen wat er in hun medisch dossier staat. Ik ontwikkel een methode, waarbij we die terminologie geautomatiseerd omzetten; op dit moment kunnen we met zo’n 250 gemakkelijke termen ongeveer 11.000 ingewikkelde diagnosen toelichten in meer begrijpelijke taal.

Om voorbeeld te geven: cataract is een ander woord voor staar en staar kunnen we vervolgens typeren als oogaandoening, een aanduiding die de patiënt begrijpt. Een ander voorbeeld is de man van wie werd gezegd dat hij een vuil secreet had. Die man was beledigd, want hij dacht dat zijn vrouw zo genoemd werd, maar met vuil secreet werd een afscheidingsproduct van klieren bedoeld. De software waar ik nu aan werk, ontwikkelen we om dergelijke onwenselijke situaties te voorkomen, waarbij artsen zich kunnen blijven bedienen van hun eigen exacte terminologie en de software zorgt voor begrijpelijke synoniemen en omschrijvingen voor de patiënt.

Waar ik in deze sector aan wil bijdragen, is dat we de software op een systematische manier evalueren en verbeteren, en wetenschappelijk onderbouwde experimenten kunnen uitvoeren die tot verbetering van de software leiden. De kennis die dat oplevert kunnen we dan weer delen met de wetenschap. Ik denk dat we ons daar als bedrijf echt in kunnen profileren.


Meer lezen over het onderzoek van Hugo? Onlangs verscheen hierover dit bericht op Qruxx.

 

Hoe Hugo bij ChipSoft terechtkwam:

“Ik kende ChipSoft vanuit mijn opleiding Medische Informatiekunde. Daar komt ChipSoft tweemaal per jaar langs op een netwerkborrel. Ik heb ze uitgebreid gesproken, maar was niet direct geïnteresseerd in een baan, omdat ik elders al een promotieplaats had gevonden. Maar mijn nieuwsgierigheid was aangewakkerd, omdat ik bij ChipSoft de mogelijkheid zou krijgen om wetenschap en zorg-ICT bij elkaar te brengen. Daarom heb ik toch weer contact gezocht. Ik ben nog elke dag blij dat ik die keuze heb gemaakt. Door wetenschap toe te passen, verbeter je de zorg-ICT. En met betere zorg-ICT en onderzoek in de praktijk heb je weer tools en kennis die de wetenschap kunnen verrijken.”