​Evelijne Merkx werkt iedere dag als software consultant aan het verbeteren van de zorg. In haar blog vertelt zij wat haar drijft en waarom zij na een verpleegkundige opleiding toch koos voor een carrière in de zorg-ICT.

Als klein meisje wilde ik altijd al arts worden. Die wil om mensen te willen helpen is er daarna nooit meer uit gegaan. Ik ben uiteindelijk geen arts geworden, maar help nu verpleegkundigen om met slimme ICT-oplossingen de beste zorg te leveren.

Wil jij net als Evelijne de zorg verbeteren als software consultant? Bekijk dan deze vacature.

Zorg fascineert en inspireert

De zorg, met name de medische kant, fascineert en inspireert me. Tijdens mijn opleiding HBO-Verpleegkunde liep ik stage in een academisch ziekenhuis, waar ik veel voldoening haalde uit het helpen van patiënten. Maar daar ontdekte ik óók dat de zorg veel efficiënter kan. Diep van binnen wist ik dat ik geen verpleegkundige wilde blijven tot mijn pensioen, mede doordat mijn interesse in de organisatiekant van zorg toenam. Daarop besloot ik de Master Health Science te volgen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Werken in de Zorg-ICT

Tijdens die opleiding maakte een vakgenoot me enthousiast voor werken in de Zorg-ICT. Omdat je via intelligente softwareoplossingen de zorg in zijn totaliteit beter kunt maken. Nu denk ik iedere dag na hoe we via ICT het werk voor verpleegkundigen fijner kunnen maken. Op die manier kom ik alsnog vaak in ziekenhuizen en hou ik intensief contact met verpleegkundigen.

Veiliger en efficiënter

Bij ChipSoft werk ik aan de ontwikkeling van onze app voor verpleegkundigen. Met die app, HiX Mobile, kunnen zij aan het bed van de patiënt hun metingen registreren, zonder dat zij een computer nodig hebben. Zij hoeven niet telkens hun handgeschreven briefje over te typen en winnen daar een hoop tijd mee, die ze weer extra kunnen besteden aan hun patiënt. Via de app zien zij bovendien direct alle relevante informatie over hun patiënt, wat hun werk veiliger en efficiënter maakt.

Early Warning Score

De verpleegkundigen gebruiken de app om allergieën, diagnoses en medicatietoedieningen te registreren en vragenlijsten in te vullen. Ook kunnen zij met de app foto's – bijvoorbeeld van wonden - maken en toevoegen aan het dossier van de patiënt. Onlangs hebben we de early warning score (EWS) en rapportage toegevoegd en momenteel zijn we bezig om de app uit te breiden met de registratie van vochttoedieningen. Dan kunnen de verpleegkundigen tegelijkertijd hun metingen vastleggen en bepalen of er actie ondernomen moet worden naar aanleiding van die metingen.

Ervaring als verpleegkundige

Bij het optimaliseren van de app heb ik veel aan mijn eigen ervaringen als verpleegkundige. Ik weet waar zij tegenaan lopen. Het geeft mij daardoor extra voldoening als ik ze kan helpen met handige oplossingen. En doordat we onze oplossingen in veel ziekenhuizen kunnen uitrollen - meer dan de helft van alle ziekenhuizen in Nederland werkt met ons product HiX - maken we grote impact binnen de gehele zorgsector. De app levert verpleegkundigen veel tijd op, die zij nu extra kunnen besteden aan de patiënt.

Feeling met werkvloer

Iedere werkdag ziet er anders uit. Naast het mee-ontwikkelen en uitrollen van de app, werk ik aan vijf projecten om het verpleegkundig dossier van HiX te implementeren in ziekenhuizen. Ik kom dus meerdere keren per week in een van die ziekenhuizen en daarmee hou ik een sterke feeling met de werkvloer. Daarnaast geef ik veel cursussen aan nieuwe eindgebruikers en interne cursussen aan mijn collega's. Zo profiteert iedereen mee van de laatste ontwikkelingen.

Droom

De meisjesdroom die ik had – arts worden – is misschien niet helemaal uitgekomen, maar dat ik de zorg nu kan verrijken met een app die verpleegkundigen helpt en hen meer tijd oplevert voor de patiënt, zorgt er voor dat mijn droom om mensen te helpen tóch nog iedere dag uitkomt.