​Traditioneel leest u in deze periode ons eindejaarbericht, een blik op de voorbije periode en op wat eraan komt. 2020 was geen gemakkelijk jaar, maar daar kwamen gelukkig ook mooie dingen uit voort.

Een nieuw hoofdstuk in de zorg

De coronapandemie bracht veel tegenspoed, maar ook positieve initiatieven en innovaties in de gezondheidszorg. We zagen al snel de gevolgen van die vernieuwingsdrang. Zo werd bijvoorbeeld de afstandszorg gefaciliteerd met de mogelijkheid teleconsulten te houden en aan te rekenen. Uit noodzaak kwam de digitalisering van zorginstellingen in een stroomversnelling, wat positief is voor de toekomst van de zorg.

Een crisis zoals deze biedt ook een uitgelezen kans om te evalueren wat we goed doen en waar het beter kan. De lessen die we uit de coronapandemie trekken, kunnen ons vooruit stuwen naar een nieuw model in de gezondheidszorg. "Het zorgbeleid moet veranderen en ik hoop dat we daarbij gebruik zullen maken van de huidige dynamiek," aldus CEO Jan Flament van Ziekenhuis Geel. "We moeten van perspectief veranderen: hoe kunnen we de zorg het beste inzetten in functie van de maatschappij, onze 'aandeelhouder'?"

Steun bieden

Het coronavirus eist veel van onze gezondheidszorg en zorgverleners. Zij kwamen in de vuurlinie terecht en moesten hun werk doen in nooit eerder geziene omstandigheden. Hun geweldige inzet werd door de hele samenleving gewaardeerd. Verschillende van onze medewerkers gingen ook tijdelijk opnieuw mee aan de slag in ziekenhuizen en woonzorgcentra en konden daar zelf ervaren hoe zwaar het is.

Om de zorgverleners zo goed mogelijk bij te staan in de huidige crisis, ontwikkelden we samen met hen allerhande nieuwe oplossingen voor COVID-19, zoals nieuwe overzichten, dashboards, iconen en oplossingen voor teleconsult via het patiëntenportaal.

In overleg met onze zorgpartners zijn we continu bezig met de uitbreiding en verrijking van de standaard content. Dat doen we onder meer samen met de eindgebruikers in onze gebruikersgroepen, die al veel mooie resultaten boekten en ook het komende jaar verder worden uitgebouwd.  

 

 

Vooruitkijken

De gevolgen van de pandemie lieten zich overal merken. Noodgedwongen werd de in november geplande livegang van Ziekenhuis Geel uitgesteld, maar het iets langere wachten wordt binnenkort beloond. Op 29 januari gaat het elektronisch patiëntendossier (EPD) 'HiX' met standaard content ziekenhuisbreed live. Wij kijken er enorm naar uit om onze zorgpartner nog beter te ondersteunen met een nieuwe, omvattende en geïntegreerde IT-oplossing.

Begin dit jaar tekenden ook ziekenhuisgroepen ZNA en GZA voor de implementatie van HiX. Het traject bij ZNA en GZA is intussen op kruissnelheid. De afgelopen maanden werden demo's en dialoogsessies met de werkgroepen georganiseerd. Hiermee legden we een sterke basis voor de verdere uitrol. De livegangen van beide ziekenhuizen staan op de planning in 2022.

Ziekenhuis Maas en Kempen en Ziekenhuis Oost-Limburg besloten te fuseren tot één organisatie. "Dit is een nieuw hoofdstuk in ons verhaal" zegt dr. Frank Claessens, hoofdarts van ZKM, daarover. "Onder de bredere vleugels van het ZOL kunnen we bouwen aan een sterke toekomst binnen een veranderend zorglandschap." Om hun zorgprocessen nog beter te integreren, ondersteunen ze die met gedeelde software. ZMK neemt dus net als ZOL HiX in gebruik.

Paraat staan

Dit jaar werd de tweede vleugel van ons kantoor in Post X afgewerkt, zodat we er enorm veel extra ruimte voor groei bijgekregen hebben. Vanop deze centrale locatie werken we elke dag om zorgverleners zo veel mogelijk werk uit handen te nemen met een vlotte registratie.  

Wat 2021 ook brengt, zeker is dat het 2020 amper kan overtreffen op het vlak van moeilijkheden en uitdagingen. We rekenen erop dat we dit jaar opnieuw op verschillende 'live' events kunnen staan. Want we kunnen niet wachten om u (weer) te ontmoeten en samen inspiratie en ideeën uit te wisselen. Die inspiratie is broodnodig en helpt ons de zorg nog beter te ondersteunen.