Zelfservicekiosken maken in veel sectoren al een groot verschil. Passagiers reserveren hun eigen vliegtuigstoel, automobilisten tanken bij onbemande pompstations en mensen halen zelf een kroket uit de muur. ChipSoft laat patiënten én zorginstellingen ook profiteren van zelfservice.


Binnen enkele jaren zijn zelfservicekiosken niet meer weg te denken uit de zorg. Met de volledig in het ZIS/EPD geïntegreerde kiosk van ChipSoft werken zorginstellingen efficiënter en verhoogt de betrouwbaarheid van de basale patiëntgegevens. Patiënten houden die gegevens bij de zelfservicekiosk zelf up-to-date wanneer ze zich digitaal aanmelden. Daarnaast zien ze direct de belangrijkste informatie over hun ziekenhuisbezoek, zoals de naam van de specialist, de exacte tijd van de afspraak en de looproute naar de afdeling.


Patiënt als controleur

Patiënten kiezen zelf of ze gebruikmaken van de traditionele, bemande balie óf de onbemande zelfservicekiosk. Voor aanmelding bij de kiosk - in de centrale hal of op de poliklinische afdeling - is alleen geldig legitimatiebewijs nodig. Na het scannen van dit document worden de persoonlijke gegevens van de patiënt uit HiX (het ZIS/EPD van ChipSoft) opgehaald: naam, adres, huisarts, apotheek, verzekering, enzovoorts. Zijn de gegevens niet meer juist? Dan corrigeert de patiënt ze onmiddellijk via een touchscreen interface. Snel en eenvoudig.


Direct in EPD

De zorginstelling bepaalt welke gegevens patiënten zelfstandig mogen wijzigen. Elke mutatie die de patiënt doorvoert, maakt direct onderdeel uit van het ZIS/EPD. Hierdoor beschikken alle betrokken behandelaars en administratiemedewerkers direct over de juiste, actuele patiëntgegevens.


Duidelijkheid voor de patiënt

De kiosk toont op overzichtelijke wijze de afspra(a)k(en) van de patiënt en hij meldt zich eenvoudig aan. Desgewenst maakt hij een afdruk van zijn afspraak en de bijbehorende looproute, zodat hij precies weet waar en bij wie hij wordt verwacht. De patiënt neemt plaats in de wachtkamer en zijn behandelaar ontvangt een signaal dat hij aanwezig is. Prettig voor beiden, want dit scheelt vergeefse bezoekjes aan de wachtkamer.


Efficiëntie en service

ChipSoft is met meerdere enthousiaste zorginstellingen in gesprek over de zelfservicekiosk. Ziekenhuizen zien de kiosk als een perfect hulpmiddel om baliemedewerkers te ontlasten, de logistiek rondom afspraken te stroomlijnen en doorstroming van patiënten te verbeteren. Bovendien bieden ze patiënten een extra aanmeldmogelijkheid, kortere wachtrijen én optimale informatie direct bij binnenkomst. Kortom: de zelfservicekiosk kent alleen maar winnaars.