HiX
update - Opstarten reguliere zorg (COVID-19 editie 7)
Eerder hebben wij u geïnformeerd over onze ICT-ondersteuning in
HiX ten behoeve van de zorg voor patiënten met COVID-19 (nieuwe coronavirus). Met deze
update hopen wij informatie te kunnen bieden rondom hoe HiX u
ondersteunt op operationeel, tactisch en strategisch niveau in de
fase van het opstarten van de reguliere zorg. Heeft u de vorige
edities gemist? Klik hier.
Opstarten
reguliere zorg? Datawarehouse ondersteunt met data
Nu de druk van COVID-19 op de ziekenhuiszorg langzamerhand
vermindert, kan de reguliere zorg weer worden opgestart. De
behoefte aan integrale managementinformatie rondom de crisis en
de nasleep van de crisis is groot. Het is voor zorginstellingen
belangrijk om helder te krijgen in welke positie men zich
momenteel bevindt en welke weg ingeslagen moet worden om op een
gecontroleerde manier de reguliere zorg te hervatten.
Datawarehouse herkent in het recovery-traject de volgende vier
stappen:
1. Crisisbeheersing
2. Balans opmaken
3. Productieherstel
4. Bijgestelde kritieke prestatie-indicatoren
(KPI's)
De bovenstaande stappen kunnen worden ondersteund vanuit ons
Datawarehouse. Zo is recent voor crisisbeheersing het nieuwe
'COVID-19 dashboard' aan alle ziekenhuizen beschikbaar gesteld.
Om globaal de balans te kunnen opmaken is de eerste versie van
het 'Management dashboard' beschikbaar.
NB:
Bovenstaande cijfers zijn fictief.
Naast een
globaal overzicht kan met bestaande content informatie worden
verkregen ten behoeve van productieherstel. Denk hierbij aan
inzichten in wachtlijsten/werkvoorraden, doorlooptijden,
productieaantallen en omzetcijfers, maar ook aan prioritering van
productie, voortgang van het hervatten van productie en
wachtlijstafname voor inzicht in het productieherstel. Als
zorginstelling wilt u natuurlijk weten wat de gevolgen zijn van
de COVID-19-crisis op de kwaliteit van de geleverde zorg (KPI's)
en waar de grootste prioriteit ligt wat betreft verbetering.
Als u hierover meer wilt weten kunt u contact opnemen met uw
accountmanager via communicatie@chipsoft.nl. Op
de supportsite is een handleiding beschikbaar waarin precies
staat beschreven hoe u zo efficiënt mogelijk Datawarehouse kunt
inzetten voor crisisherstel.
Plannen
van Opname + OK
In de afgelopen periode is door COVID-19 een groot deel van de
reguliere geplande operaties geannuleerd. Hierdoor zal de
wachtlijst met operaties zijn opgelopen. Wanneer de resources dit
weer toelaten, zullen deze operaties opnieuw ingepland moeten
worden. Hiervoor kunnen de klinisch planners de 'Wachtlijst
opname + OK' gebruiken. Dit formulier toont alle
planningsinformatie, zodat de operatie direct gepland kan worden
door deze te ‘slepen’.
NB:
Alle gegevens in bovenstaande afbeelding zijn fictief
Het
operatierooster (sessierooster) toont het bezettingspercentage
per sessie en hoeveel minuten er nog beschikbaar zijn. Door een
sessie te selecteren waar reeds operaties in gepland zijn, ziet u
rechts direct welke operaties in die sessie staan. Onderin loopt
de 'Wachtlijst OK' mee met de geselecteerde sessie; als wordt
gekozen voor een sessie van het specialisme 'Orthopedie', dan
worden ook de operaties van dat specialisme getoond.
Daarnaast zijn er meerdere filteropties. Wilt u een specifieke
operatie van een patiënt zoeken? Zoekt u geannuleerde operaties
die teruggeplaatst zijn op de wachtlijst? Ook kan op basis van
urgentie of andere criteria de volgorde van het herplannen worden
bepaald.
Bij het selecteren van een operatie verschijnt onder in het
venster direct de daarbij behorende opname-, screening- en
OK-informatie. Door de operatie te slepen naar de gewenste
sessie, wordt de operatie en de daarbij behorende opname
ingepland. Het bezettingspercentage wordt direct bijgewerkt en zo
kan de opgelopen wachtlijst eenvoudig en snel worden doorgewerkt.
Naast bovengenoemd formulier is het overzicht 'OK: Geannuleerde
operaties per datum/reden' beschikbaar. Hierin wordt inzichtelijk
hoeveel operaties er geannuleerd zijn, met welke reden en
wanneer. Deze cijfers kunnen voor rapportage worden gebruikt. Ook
kunnen vanuit dit overzicht de wachtlijstoperaties gestructureerd
herpland worden.
Voor bovenstaande oplossingen zijn de modules CS-Opname, CS-OK en
CS-Preop nodig.
OK
Planner
Om een goede OK-planning te realiseren, kunt u tegenwoordig niet
zonder inzicht in het effect van de OK-planning op de kliniek.
Met de 'OK Planner' krijgt u tijdens het plannen van operaties
direct inzicht in de effecten van de planning op de verpleegafdelingen.
Zo weet u of er voldoende bedden beschikbaar zijn op de
specifieke afdeling en wat de bedbezetting gaat worden.
NB:
Alle gegevens in bovenstaande afbeelding zijn fictief
Daarnaast
wordt in de 'OK Planner' inzichtelijk gemaakt wat de verwachte
spoed-bedbezetting gaat zijn, zodat hiervoor bedden vrijgehouden
kunnen worden. Ook kunt u door middel van een bezettingsbeleid
sturen op de termijn waarop verschillende specialismen aanspraak
maken op beschikbare beddencapaciteit.
Ten slotte is er een aanvullende rapportage beschikbaar die
(indien gewenst) kan worden geopend op een tweede monitor. Deze
geeft inzicht in de geplande bedbezetting per specialisme, op de
afdelingen die op dat moment tijdens het planningsproces relevant
zijn.
NB:
Alle gegevens in bovenstaande afbeelding zijn fictief.
Voor deze oplossing is de module Operationeel Capaciteitsmanagement nodig.
Capaciteit
bij herstart poliklinieken
Langzaamaan wordt de reguliere zorg op de poliklinieken weer
opgestart. Naast de patiënten van wie de afspraak de afgelopen
maanden geannuleerd is, weten ook nieuwe patiënten de weg naar
het ziekenhuis weer te vinden. Het opstarten van de poli's heeft
ook effect op de vraag naar capaciteit bij de radiodiagnostiek,
de scopieën en de OK.
Om ziekenhuizen te ondersteunen in bewuste keuzes en inzicht te
geven in het effect van het openen van poli's op de rest van het
ziekenhuis, wordt met behulp van het model 'Poli-uitstroom'
inzichtelijk gemaakt wat de verwachte zorgvraag gaat zijn voor
verschillende typen zorgvragen. Hierbij worden de verschillende
modaliteiten op de Radiologie onderscheiden, de scopieën die niet
op de OK plaatsvinden en de vraag naar OK-capaciteit. De
functionaliteit 'OK sessierooster optimalisatie' biedt vervolgens
inzicht in de verwachte bedbezetting.
Op deze wijze ondersteunen wij zorginstellingen bij het maken van
bewuste keuzes over welke capaciteit wanneer wordt vrijgegeven,
zodat de patiënt de meest efficiënte behandeling krijgt.
Deze oplossing zal halverwege mei beschikbaar komen in de module
Tactisch Capaciteitsmanagement.
Meer
weten?
Heeft u vragen naar aanleiding van deze HiX update? Neem contact
op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.nl
of via telefoonnummer 020-49 39 000.
Omwille van privacy gebruiken wij in onze uitingen
louter beeldmateriaal met fictieve gegevens. Aan de informatie en
de afbeeldingen, zoals die in deze mailing worden weergegeven,
kunnen geen rechten worden ontleend. Niettemin kan het voorkomen dat de genoemde oplossingen inmiddels zijn ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.