HiX vernieuwt continu. Het zit bovendien vol handigheden die gebruikers misschien nog niet kennen. Via de HiX update blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, tips en tricks. In deze editie: de vierde information mart – Medical – van Datawarehouse.
HiX bevat een schat aan medische data, zoals patiënteigenschappen, scores, ingevulde vragenlijsten, geregistreerde diagnoses, PROMs/PREMs en uitkomsten van diagnostische onderzoeken. De nieuw ontwikkelde information mart Medical (IM Medical) maakt deze data toegankelijk voor analyse en visualisatie, waardoor het mogelijk wordt om medische gegevens exploratief te onderzoeken.
IM Medical is hiermee de vierde information mart van HiX Datawarehouse, naast zorgproductie, kwaliteit & veiligheid en logistiek & planning. De nieuwe information mart ondersteunt de BI-specialisten bij het beantwoorden van vragen waarvoor medische data nodig zijn. Daarnaast biedt het zorgprofessionals of datamanagers de mogelijkheid tot self-service BI.
Binnen IM Medical staat de patiënt centraal. De medische gegevens die rondom de patiënt geregistreerd worden, zijn in het model samengebracht en dus in relatie tot elkaar te analyseren. Zo kunt u allerlei onderzoeksvragen beantwoorden, bijvoorbeeld: hoe veel tijd zit er tussen een eerste consult voor heupklachten en een heupoperatie? Heeft dit een relatie met langduriger herstel na de operatie? Door deze informatie inzichtelijk te maken, kunt u de zorg verbeteren en behandelingen beter met elkaar vergelijken.
PROMs en PREMs
Veel zorginstellingen willen patiëntervaringen bevragen als basis om de zorgkwaliteit te verbeteren. Via IM Medical maakt u, op basis van de vragenlijsten en beantwoordingen die zijn opgenomen in dit model, eenvoudig een analyse van de PROMS en de PREMS.
Ook geeft IM Medical snel antwoord op vragen als: hoeveel patiënten binnen uw instelling gebruiken een specifiek medicijn in combinatie met een ander medicijn? U kunt ervoor kiezen dit in een rapportage te zien, maar IM Medical beantwoordt ook de ‘spontane’ vragen waar u graag antwoord op wilt.
We tonen u de veelzijdigheid van IM Medical aan de hand van nog drie voorbeelden:
Populatieonderzoek
U wilt populatieonderzoek doen binnen uw zorginstelling naar de patiënten met een TIA en de bijbehorende risicofactoren. Via IM Medical achterhaalt u de patiënten met een specifieke diagnose (TIA), ziet u in welke leeftijdsgroep deze diagnose het vaakst voorkomt, waar deze patiënten vandaan komen en of zij roken of hebben gerookt (zie screenshot). Ook kunt u snel achterhalen welke contactmomenten en opnames zij binnen de instelling hebben gehad.
Controleren registratievolledigheid
U kunt IM Medical ook inzetten om de registratievolledigheid van bijvoorbeeld kwaliteitsindicatoren te controleren. Bij hoe veel opgenomen patiënten is er gescreend op ondervoeding? En bij hoe veel van de ondervoede patiënten is vervolgens onderzocht of de eiwitbehoefte is behaald? Op deze en vele andere (vervolg)vragen krijgt u via IM Medical snel en nauwkeurig antwoord.
Medische (PICO) onderzoeksvragen
Op het moment dat u beschikt over alle bouwblokken van IM Medical, kunt u medische (PICO) onderzoeksvragen sneller onderzoeken. Hierbij kunt u denken aan vragen als: bij welke medicatie treden de meest ernstige complicaties op bij patiënten met atriumfibrillatie? En in welke leeftijdsgroep? IM Medical zet de reeds vastgelegde gegevens in HiX om naar informatie waarmee u de zorg nog verder kunt verbeteren
Selfservice BI
Doordat IM Medical zich, in tegenstelling tot de overige drie information marts, richt op selfservice BI, bent u als zorginstelling flexibel in het maken van eigen rapportages. De medische data in HiX zijn zo veelomvattend en de mogelijke onderzoeksvragen zijn zo divers, dat het nagenoeg onmogelijk is om hier standaard content op te ontwikkelen. Daarom faciliteren wij een model, dat u - op verschillende niveaus, afhankelijk van de technische kennis - zelf kunt gebruiken om informatievragen te beantwoorden voor uw specifieke zorginstelling.
Meer weten?
Wilt u ook weten hoe u IM Medical in kunt zetten binnen uw zorginstelling? Neem contact op met de afdeling Marketing & Communicatie van ChipSoft via communicatie@chipsoft.be of via telefoonnummer +32 3 458 47 37.
Omwille van privacy gebruiken wij in onze uitingen louter beeldmateriaal met fictieve gegevens. Aan de informatie en de afbeeldingen, zoals die in deze mailing worden weergegeven, kunnen geen rechten worden ontleend. Niettemin kan het voorkomen dat de genoemde oplossingen inmiddels zijn ingehaald door nieuwe ontwikkelingen.