Johan werkt als software developer bij het team Research & Development (R&D) aan de workflows voor attesten in softwarepakket HiX. In zijn blog vertelt hij wat zijn carrière in de zorg-IT inhoudt en waarom zijn ontwikkelingen belangrijk zijn voor de gezondheidssector.

Maak impact in de zorg als developer

De zorg vooruit helpen

Na mijn studies koos ik meteen voor een carrière in de zorg-IT en ben ik bij ChipSoft aan de slag gegaan. De software zelf sprak me aan. Als ik het heel eenvoudig voorstel, zou ik HiX omschrijven als een slim administratieprogramma dat de registraties van zorginstellingen stroomlijnt. De zorg op die manier vooruit helpen, is een boeiende uitdaging. Op ons kantoor in Antwerpen werken we met een vrij klein team van developers, waarin je als individu een grote impact kunt hebben.


Het plezier van ontwikkelen in C#

Toen ik in 2015 aan mijn carrière in de zorg-IT bij ChipSoft begon, ontwikkelden we nog grotendeels in Delphi en maar voor een klein stuk in C#. Alle logics zaten nog in Delphi. Intussen werken we volledig in C#, wat veel sneller en efficiënter werkt. Wanneer je bijvoorbeeld iets wilde ontwikkelen in Delphi, moest je meer dan tien minuten wachten voordat het zichtbaar werd. Met C# duurt dat maar enkele seconden. Je ziet dus onmiddellijk wat je gemaakt hebt en kunt het ook meteen gaan testen, wat het werk nog leuker maakt.


De zorgadministratie vereenvoudigen

Ik werk aan de ontwikkeling voor attesten en de bijhorende workflows. Het gaat dan om attesten voor medicatie (voor de terugbetaling door de mutualiteit), verklaringen ('doktersbriefjes' voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid), conventies die vereist zijn voor zorgmiddelen die de patiënt langdurig nodig heeft (bijvoorbeeld beademing met een zuurstofmasker) en tot slot attesten voor bepaalde verrichtingen die worden terugbetaald.

De administratieve last die bij de aanvraag van dergelijke attesten hoort, verlichten we zo veel mogelijk. Zo hebben we een koppeling ontwikkeld voor medicatieattesten waarmee bestaande attesten kunnen worden opgevraagd, nieuwe attesten kunnen worden aangemaakt en bestaande attesten kunnen worden verwijderd rechtstreeks bij de mutualiteit.

Op termijn willen we steeds meer registratieprocessen gaan automatiseren zodat zorgverleners minder stappen moeten doorlopen tijdens het registreren van gegevens in HiX. Zo houden ze meer tijd over voor andere zaken zoals de patiëntzorg.


Continu verbeteren

Een nieuwe functionaliteit opzetten in HiX is teamwerk. We bedenken samen met de collega's van het team van Implementatie & Support (I&S) hoe de oplossing eruit moet zien en gaan die vervolgens ontwikkelen, testen en uitleveren in tweewekelijkse sprints. Zowat alles wat we maken, gaan we ook steeds verder doorontwikkelen.

Via de software consultants van I&S krijgen we vragen van klanten doorgespeeld. Deze worden in 'Sifs' omschreven, waarbij ze de aanleiding, het probleem, de gewenste werking en de nodige test cases specifiëren. Voor het onderdeel van attesten schakel ik voortdurend met Karen, die als consultant dat onderdeel voor haar rekening neemt. Samen gaan we dan aan de slag om te kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we de vraag kunnen implementeren in de software. Als we de ontwikkeling gefinaliseerd hebben en alle test cases foutloos kunnen doorlopen, is de Sif afgehandeld.

Het blijft altijd interessant om de oplossingen in HiX te verrijken. De issues waar klanten tegenaan lopen, worden naargelang de software doorontwikkeld wordt steeds complexer en dus interessanter om op te lossen. Tussen de nieuwe ontwikkelingen door zijn we bezig met het refactoren van de software. De functionaliteit blijft dezelfde, maar de achterliggende code wordt duidelijker, consistenter en 'mooier'. De code is beter leesbaar en kan eenvoudiger worden opgedeeld in stukken die elders in de software hergebruikt kunnen worden. Software is nooit klaar. Iets kan werken, maar het kan ook altijd nog beter.


Collega's bijstaan

Een onderdeel van mijn functie dat ik heel graag doe, is het begeleiden van (nieuwe) collega's. Ik geef ook weleens opleiding of stagebegeleiding. Elke nieuwe R&D'er krijgt een inwerkprogramma met kennissessies en een inwerkopdracht, dus je wordt meteen grondig geïnformeerd over alles wat je moet weten.

Ook binnen het team blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zo organiseren we een keer per maand een soort opleiding waarbij interessante zaken worden voorgesteld die relevant zijn voor alle ontwikkelaars. Verder heerst er een hele leuke sfeer en kan je steeds bij je collega's terecht met vragen.


Mijn werkdag

We beginnen elke dag met een stand-up (of in de praktijk eerder een sit-down) waarbij we kort overlopen waar we mee bezig zijn en vooral waar we tegenaanlopen. Waar we de rest van de dag mee bezig zijn, verschilt. We maken en testen softwareaanpassingen, schrijven de bijhorende release notes, doen code reviews (in het kader van de ISO-certificering van ChipSoft wordt alle code doorgetest), overleggen over nieuwe functionaliteiten of technische problemen, enzovoort. We zijn een redelijk jong bedrijf in België dus er moeten nog veel onderwerpen van de software ontwikkeld worden. Dat maak het erg interessant. Je krijgt ook veel vrijheid in je werk en kan dus grotendeels kiezen hoe je iets ontwikkelt, al liggen de onderwerpen wel vast.

We doen na de werkuren heel regelmatig nog iets samen. Ik plan bijvoorbeeld elke maand een zaalvoetbalavond, waar steeds meer enthousiaste collega's aan deelnemen, of we gaan samen joggen, volleyballen, een pintje drinken, naar de film…


Iets voor jou?

Ook interesse in een carrière in de zorg-IT? Beluister de podcast van Johan en Karen en ontdek hoe zij samen impact maken in de zorg! Of bekijk onze openstaande vacatures.

Actie tekst