“Digitalisering vereenvoudigt de administratie voor zorgverleners”

  • De afgelopen periode was intensief, maar eigenlijk staat de wereld van de zorg-ICT nooit stil. Ook bij ChipSoft, leverancier van elektronisch patiëntendossier (EPD) HiX, volgen ontwikkelingen elkaar snel op en groeit de workforce. Op het kantoor in Antwerpen werken een vijftiental ontwikkelaars, waaronder ook Brent (6 jaar bij ChipSoft) en Michiel (6 maanden bij ChipSoft). Zij geven hun perspectief op werken bij een grote speler op de EPD-markt.  


    Toen vs. nu

    "Toen ik begon, werkten we nog heel ad-hoc.", aldus Brent. We kregen ontwikkelopdrachten binnen en voerden die uit, heel simpelweg. We hadden ook maar enkele klanten, dus echt veel plannen kwam er niet aan te pas. Sindsdien zijn er in het proces verschillende stappen bijgekomen. Er komt meer bij kijken om iets nieuws te maken, zoals code reviews. De invoer daarvan typeert de vooruitgang die we gemaakt hebben. Er zijn ook beduidend meer eindgebruikers aan de slag met onze software."

    "Op technologisch vlak hebben we ook een hele weg afgelegd. Vroeger werkten we in Delphi. De front-end van de software (HiX 6.0) was in 2014 al over op WPF (Windows Presentation Foundation), maar de achterliggende code was nog in de oude taal. Nu zijn we bijna volledig van die oude talen af en maken we alle ontwikkelingen met .NET."

    "Ook op de werkvloer is er natuurlijk veel veranderd. Het hele Belgische team bestond zes jaar geleden nog uit een tiental collega's. Nu gaan we richting de vijftig, want het bedrijf is in volle groei. Ook als team groeien we natuurlijk mee. Om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat iedereen goed op de hoogte blijft, doen we naast de reguliere overleggen ook geregeld een rondvraag in het hele team." Michiel vult aan: "Het team waar ik in zit, bevindt zich grotendeels in Nederland. We doen elke dag een stand-up en bespreken wat we de voorgaande dag afgewerkt hebben, waar we die dag aan gaan werken en welke problemen we zijn tegengekomen. Bovendien hebben we elke twee weken een retrospectieve vergadering. Wij bouwen dus sterk op de scrum-methodologie." Brent: "Bij ons team loopt dat iets losser. Wanneer je in dezelfde ruimte zit, is die dagelijkse communicatie natuurlijk ook vanzelfsprekender."


    Oplossingen voor gegevensuitwisseling

    Michiel: "Mijn domein is Zorgplatform, het uitwisselingsplatform van ChipSoft waarmee zorginstellingen gemakkelijk en veilig medische informatie met elkaar delen. Ik werk samen met een collega in België en een team in Amsterdam. We bouwen volop verder aan dat platform zodat zorgverleners steeds meer informatie kunnen uitwisselen. Tijdens de coronaperiode was er veel vraag naar oplossingen om gegevens te communiceren, het is dus een bewogen tijd geweest."

    "De gegevensuitwisseling in de zorg is volop in ontwikkeling. Tijdens een behandeling komen patiënten in contact met verschillende zorgverleners. Het is belangrijk dat zij toegang hebben tot actuele informatie, bijvoorbeeld over allergieën. Voorheen was het sowieso moeilijker om de verschillende gegevens te delen met andere zorgverleners: er waren diverse applicaties nodig om alles uit te wisselen. Dat gaat nu vlotter omdat alle informatie via één platform gedeeld kan worden."

    "Zelf werk ik vooral aan de website waarop patiënten kunnen registreren welke ziekenhuizen ze toegang verschaffen tot hun medische gegevens. De uitwisseling van gegevens is namelijk onderhevig aan het expliciete akkoord van de patiënt. Die kan dat akkoord eenvoudig online doorgeven. Daarnaast houd ik me bezig met de verschillende aansluitingen en het security-aspect van de communicatie. De opdrachten variëren enorm en ik heb continu te maken met nieuwe technologie."

    Brent: "Ik werk onder andere aan medicatie en overheidskoppelingen. Als we spreken over koppelingen, gaat het uiteraard ook over informatie delen. Dankzij de uitwisselingen die we tot stand brengen, kan rechtstreeks in het dossier de reeds bekende medische informatie van de patiënt worden opgehaald en is de behandelaar meteen op de hoogte. Hoe meer informatie zorgverleners op die manier rechtstreeks vanuit onze software kunnen inzien, hoe vlotter ze kunnen werken."

    "Een mooi voorbeeld is de connectie met de eHealthBox, waarmee artsen berichten met elkaar uitwisselen. We maken het mogelijk die te ontvangen in ons softwarepakket HiX zodat de zorgverleners in 'onze' ziekenhuizen er rechtstreeks bij kunnen en deze ook vanuit het EPD kunnen beantwoorden (via de connectie die we realiseerden met Medibridge). De berichten  van de eHealthbox komen in HiX binnen in een soort mailbox. De arts kan deze vervolgens inlezen in het patiëntendossier. Een grote uitdaging ligt erin alle informatie die we in HiX kunnen ontvangen en inlezen, ook optimaal te presenteren in het patiëntendossier. Het kan namelijk gaan om heel uiteenlopende types gegevens, die al dan niet gestructureerd zijn."

    "Momenteel ligt mijn focus bij een ander project: de nieuwe versie (v4) van Recip-e die de overheid gelanceerd heeft. Volgend jaar zal het volledige proces van medicatie voorschrijven en ophalen bij de apotheek elektronisch verlopen. Er zal geen enkel papieren bewijs meer nodig zijn. Je apotheker leest gewoon de chip op je eID in en krijgt meteen je voorschriften te zien. Dat is niet alleen gemakkelijker maar ook veiliger."

    "De bedoeling van elke nieuwe ontwikkeling of nieuwe versie van de software is dezelfde: het registratiewerk verminderen en vereenvoudigen waar mogelijk. De processen worden gedigitaliseerd en zo veel mogelijk stappen geautomatiseerd, zodat de zorgverlener minimaal tijd verliest aan administratie en registratie en meer tijd over houdt voor de patiënt. Dat is altijd het doel geweest van ChipSoft. Na zes jaren als Chippie kan ik wel zeggen dat het mooi is om te zien dat we hier als team onverminderd hard aan werken."


    Nieuwe perspectieven en opgebouwde kennis

    De perspectieven van nieuwkomers en de kennis van ervaren ontwikkelaars vullen elkaar mooi aan, aldus Michiel: "Als junior ontwikkelaar die nog niet lang van de schoolbanken is, heb je recent de nieuwste technologieën gezien. Je vertrekt van een ideaalbeeld van hoe de perfecte software eruit moet zien en je ziet overal mogelijkheden. Hier is het mogelijk al die technologieën ook toe te passen. Het deployen van de applicatie is bijvoorbeeld in hoge mate geautomatiseerd en daar zetten we steeds verdere stappen in."

    Brent: "Als nieuwkomer kun je bij ChipSoft veel leren uit de bestaande code van je voorgangers en collega's. Het helpt die aandachtig en kritisch te bekijken. Daarnaast is het allerbelangrijkste natuurlijk dat je al je vragen gewoon moet durven stellen." Michiel: "Dat heb ik ook al geleerd. Initieel was het een beetje wennen om mijn collega's in Nederland telkens te contacteren als er iets onduidelijk was, maar intussen is het wel een gewoonte en houd ik me niet in om hulp te vragen. Ze staan altijd klaar. En met algemene, technische vragen kan ik natuurlijk ook bij mijn collega's in Antwerpen terecht." Brent: "Af en toe komen de technologieën van onze beide teams natuurlijk ook samen. We werken allebei aan uitwisselingen, dus er is wel enige gelijkenis."


    Keuze voor verdieping

    Michiel vertelt wat zijn redenen waren voor de overstap naar ChipSoft. "Ik heb eerst twee jaar ervaring opgedaan als IT consultant. In eerste opzicht leek dat me de juiste keuze omdat ik nog niet goed wist met welke technologie en in wat voor bedrijf ik aan de slag wilde. Op die manier heb ik in verschillende bedrijven ervaring kunnen opdoen, maar die bleef altijd vrij oppervlakkig."

    "Als consultant ben je nooit echt 'thuis' in een bedrijf. Er is weinig ruimte om je echt te verdiepen. Bij sommige projecten was de technologie wel boeiend, maar de functionele toepassing ervan niet zozeer. Die projecten inspireerden me minder, want voor mij is de functionele kant ook heel belangrijk."

    "Ik had nood aan meer verdieping en die krijg je natuurlijk alleen als je ergens intern werkt. ChipSoft is daarin heel sterk. Tijdens je inwerktraject krijg je volop cursussen, kennissessies en masterclasses over de werking van de software en de verschillende afdelingen in het bedrijf. Je hebt veel ruimte om te leren en te groeien. Ook de inwerkopdracht, waarmee ik de technologieën kon uittesten in een geïsoleerd projectje, vond ik bijzonder leuk en leerrijk."

    "Ik had meteen een goed gevoel bij dit bedrijf: veel positieve, gedreven mensen die openstaan om voortdurend bij te leren. Inhoudelijk is zowel de technologie als de functionaliteit interessant, er valt dus altijd wel iets te leren." Brent: "Ik had hetzelfde gevoel zes jaar geleden en was al snel overtuigd om hier aan de slag te gaan. De medische wereld is bovendien een interessante sector om software voor te maken. En het werk geeft voldoening; de artsen en verpleegkundigen hebben echt iets aan wat we ontwikkelen. Ze kunnen efficiënter werken en daardoor betere zorg verlenen."

    Michiel: "Er heerst ook een unieke werksfeer en we doen veel activiteiten samen." Brent: "Gelukkig kan dat binnenkort opnieuw, want die sfeer mis ik wel nu we allemaal apart thuiswerken."

    Ben je benieuwd geworden naar onze software en ons bedrijf? Check zeker onze vacatures en neem contact op met onze recruiters. ChipSoft is altijd op zoek naar ontwikkelaars die hun schouders willen zetten onder de zorg-ICT.


    Meer blogs lezen
Gerelateerde blogs: Research & Development

https://assets.chipsoft.com/PublishingImages/BE%20site/Nieuws/2020/3Y5A2627.jpg Research & Development
"Best of both worlds: ontwikkelen voor de zorg"
​"Voor mij is het belangrijk dat ik voor de gezondheidssector werk. Het feit dat ziekenhuizen levens redden, en je hen daar indirect bij kan helpen met goede software, is fantastisch. Het voelt alsof ik echt iets nuttigs doe."
Lees meer
Software Developer Anouk Research & Development
"Het is fijn om zelf iets op te bouwen voor de zorg"
Anouk is Software Developer in het team R&D en houdt van de collegiale sfeer bij ChipSoft. Ze werkt aan de functionaliteit voor attesten binnen ons elektronisch patiëntendossier.
Lees meer
Software Developer Johan Research & Development
“De software wordt steeds geavanceerder en interessanter”
​Johan werkt als softwareontwikkelaar aan de workflows voor attesten in HiX. In zijn blog vertelt hij wat dat werk inhoudt en waarom zijn ontwikkelingen belangrijk zijn voor de zorg.
Lees meer