​Lieselotte werkt als software consultant voor het verpleegkundig dossier. In deze blog vertelt ze hoe ze dagelijks klant-ziekenhuizen bijstaat op weg naar een betere en efficiëntere zorg met behulp van ons elektronisch patiëntendossier HiX.

Ontdek onze vacatures

Op zoek naar nieuwe uitdagingen

"Ik ben van opleiding verpleegkundige en heb ook een master in de verpleeg- en vroedkunde gedaan. Na mijn studies was ik op zoek naar iets anders dan enkel het ziekenhuiswerk. Het takenpakket bij verpleegkunde bestaat grotendeels uit routinewerk, maar variatie in de job is voor mij een heel belangrijk aspect. Daarnaast wenste ik een functie met meer doorgroeimogelijkheden. Via een jobbeurs ben ik dan bij ChipSoft terecht gekomen.

ChipSoft ondersteunt zorginstellingen met een geïntegreerd elektronisch patiëntendossier (EPD) dat de administratielast voor zorgverleners verlaagt. Wat me voornamelijk aanspreekt bij ChipSoft is de informele en leuke sfeer tussen collega's, de platte organisatiestructuur en de afwisseling in mijn takenpakket. Daarnaast is HiX een state of the art EPD-systeem waarbij ik de kennis en ervaringen die ik heb opgedaan tijdens mijn studies, kan inzetten om bij te dragen aan efficiëntere werkprocessen binnen de zorg. Dit aspect heeft natuurlijk ook een grote rol gespeeld bij mijn keuze voor ChipSoft.


Nooit 2x dezelfde dag

Als software consultant bestaat mijn takenpakket uit drie grote onderdelen. Enerzijds een supportdeel, waarbij we ondersteuning bieden aan klanten (ziekenhuizen) bij eventuele vragen, problemen of nieuwe wensen. Anderzijds het implementeren van nieuwe software, waarbij we de wensen van ziekenhuizen inbouwen in de software of verbeteringen doorvoeren. Daarvoor zitten we samen met onze softwareontwikkelaars waardoor je de brug vormt tussen de ontwikkelaars en de klanten. Dit leidt meteen tot het derde onderdeel van mijn takenpakket, namelijk de projectvoering, waarbij de software wordt geïmplementeerd bij de klanten. We gaan dan op locatie om het EPD te personaliseren zodat het ziekenhuis er nadien mee aan de slag kan. Hoewel mijn takenpakket bestaat uit die drie grote delen, ziet elke dag er toch anders uit en dat maakt het heel fijn werken.


Samenwerken met de klant maakt het interessant

Verder ben ik ook verantwoordelijk voor de taskforce van verpleegkunde voor België. Dat houdt in dat we drie keer per jaar met de klant-zorginstellingen samenzitten en aan bepaalde aspecten van het verpleegkundig dossier in HiX werken. Dat is heel interessant, want je werkt niet echt voor een klant, maar samen met de klant. Op die manier worden de eindgebruikers van het EPD ook betrokken bij de ontwikkeling van de software. Ik ben ervan overtuigd dat het samen brainstormen zorgt voor aanzienlijke verbeteringen in ons dossier.

Aangezien ik samenwerk met zowel applicatiebeheerders als verpleegkundigen, helpt het enorm dat ik zelf een verpleegkundige achtergrond heb. Ik ken de werkprocessen van een verpleegkundige en weet wat er op administratief vlak allemaal bij komt kijken. Ook tijdens het geven van demo's aan klanten is dit een groot voordeel omdat ik een verhaal kan koppelen aan wat ik laat zien binnen het verpleegkundig dossier in HiX. Klanten appreciëren dit ook, want het geeft hen meteen het gevoel dat ik weet waarover ik spreek.

Binnen HiX worden vaak nieuwe elementen ontwikkeld of bepaalde aspecten aangepast. Die ontwikkeling is leuk om te zien, want je merkt telkens verbetering. Deze veranderingen worden geapprecieerd door de klant want het geeft hen het gevoel dat de software die ze aangekocht hebben, waardevol is. Helemaal wanneer iets wordt uitgevoerd waar een klant zelf om gevraagd heeft. Door met onze klanten te overleggen en verbeteringen aan te bieden in ons EPD waar mogelijk, kunnen we samen de kwaliteit van de zorg verbeteren.


Blik op de toekomst

Ik hou van mijn job. Ik krijg veel verantwoordelijkheden en vrijheid om mijn agenda zelf in te plannen. Daarnaast maakt de combinatie van alle verschillende taken mijn job boeiend. Ik krijg ook enorm veel voldoening van het klantencontact en de appreciatie van klanten is de kers op de taart voor het harde werk dat we leveren."


Iets voor jou?

Geïnteresseerd door Lieselotte haar verhaal en zin om je verpleegkundige achtergrond op een andere manier in te zetten? Bekijk dan zeker onze vacatures en misschien mogen we je binnenkort verwelkomen bij ChipSoft!

Ontdek onze vacatures